vrijdag 18 juni 2010

Varisciethanger

Al heel lang geleden heb ik op een mineralenbeurs een stukje Varisciet gekocht. Kleur en tekening spraken mij wel aan. Mijn bedoeling was om het stukje “en cabochon” te slijpen en in een ring te zetten. Zo is het ook gegaan. Maar er bleef nog een klein plakje, iets groter dan 3 x 4 cm mineraal over en daar heb ik een hanger van gemaakt.




(Klik op de foto's om een grotere versie te zien)

Varisciet is een kleurloze, blauwgroen tot groene siersteen en ontstaat uit gel-achtige vloeistoffen in vulkanische gesteenten. Chemisch gezien is het een waterhoudend aluminiumfosfaat. Het wordt gevonden in Utah, USA in een laag van meer dan 1 m. dik. Knollen worden gevonden in Australiƫ, Bolivia, Oostenrijk en Duitsland.




Ik zag een hanger waarvan de vorm geschikt zou kunnen zijn voor het plakje. Ik heb de vorm wat aangepast en veranderd en ben het steentje gaan slijpen en polijsten. De lengte van het metaal, met de bredere stukken aan de boven en onderkant was niet gemakkelijk te bepalen. Met strookjes papier heb ik uiteindelijk het zaagsjabloon kunnen maken.

Helaas bleek de lengte van het uitgezaagde stripje toch nog te kort en moest ik opnieuw beginnen. De verlengde versie bleek wel goed te passen.

Na solderen van de kas paste de steen prima. Vervolgens een bodem gesoldeerd en uitgezaagd en de twee oogjes gesoldeerd. Het originele ontwerp had een buisje aan de bovenkant, maar ik vond kleine ringetjes toch wat mooier.

Bij het zetten stuitte ik op een volgend probleem: in de bocht aan de onderkant kon het metaal niet goed omgebogen worden over de steen. Het ontwerp was niet goed aangepast en de steen wat te dik. De oplossing was de metalen lip afzagen, vijlen, schuren en de steen plakken in de kas. Ten slotte polijsten.



De hanger heb ik aan Els cadeau gegeven.

..................................................................................

1 opmerking: