woensdag 12 mei 2010

Mieke's broche


Klik op de foto's voor een grotere afbeelding.

Ontwerp
In een boekje zag ik een kleine tekening die heel erg geschikt zou kunnen zijn als broche. Ik heb de vorm opnieuw getekend om een paar onderdelen aan te passen en geschikt te maken om in metaal uitgezaagd te kunnen worden. De broche is ongeveer 5,5 cm breed en 4 cm hoog en wordt van Alpaca gemaakt.
De vorm bestaat uit een achtergrond van gestileerde bladeren, een losse bloem met daarin plaats voor een cabochon als bloem-hartje. Het leek mij mooier om de cabochon in een kas te zetten en niet te lijmen. Een cabochon met een doorsnede van 6mm van turkoois gebruik ik voor het hartje. In plaats hiervan zou ook een half bolletje van een andere kleur metaal gebruikt kunnen worden. Zowel de bloem als het hartje worden op de bladeren gesoldeerd.


Bevestiging
Aan de achterkant van de bladeren komt de bevestiging: scharnier, naald en slot. Het scharnier, voor de bevestiging van de naald, is gemaakt van dezelfde dikte metaal als de broche. Het asje is een klein stukje draad van 1 mm dik en wordt vastgeklonken in het scharnierhuis. Een stukje draad, met aan de ene kant een scherpe punt gevijld, vormt de speld. De andere kant van de speld wordt rond gebogen en in het scharniertje geklemd. De naald wordt vastgehouden door het slotje: een smal strookje metaal, aan de ene kant in een rechte hoek gebogen om te kunnen solderen op de bladeren, aan de andere kant in een boog gebogen om de speld vast te houden.


Solderen
Ik heb eerst de bevestiging op achterkant gesoldeerd: zowel scharnierhuis als slotje met hard-soldeer. Daarna de bloem met middel-harde soldeer. Tenslotte de kas voor de cabochon met zacht-soldeer. De kas zelf was eerder met hard- en middel-soldeer in elkaar gezet.

Schuren en polijsten
Alle onderdelen zijn op dezelfde manier behandeld: waterproof schuurpapier korrelgrootte 220 tot en met 800. Dan de eerste polijst beurt met tripel vervolgens hoogglans met diamantwit. Deze broche is ook geschikt om gedeeltelijk niet te polijsten en dus (bijv. de bloem) mat te laten. Oorspronkelijk was dit mijn bedoeling, maar in de praktijk bleek dat heel moeilijk, dus heb ik dit idee los gelaten.

Opmerkingen
Ik ben best tevreden over deze broche: de vorm vind ik erg mooi, kleuren van het metaal en turkoois passen goed bij elkaar. Ik heb problemen met de bevestiging: het scharniertje met speld moet wat “degelijker”. Ik denk dat “de fut” snel uit de speld is. Dat geld ook voor het slotje. Eventuele problemen zullen hier ontstaan.

Mieke is heel blij met deze broche!

Klik op onderstaande foto om naar het Picasa-album "Mieke's Broche" te gaan. Bevat 32 foto's van verschillende bewerkingen.

Mieke's broche

Links:
Edelsmid en cursussen:
Rene Vlasblom
Mirjam Jakubowski 

Tips & truucs (Engels):
RioGrande Learning Center
Ganoksin Project

Vakantie en Edelsmeden:
Atelier en Route

Geen opmerkingen:

Een reactie posten